tisdag 19 oktober 2010

Bäst off the åttis

Jag sitter här med en närmast obetvinglig lust att smeta på mig ett ljusrosa läppglans, spraya på mig Date och krusa håret. Köpa tubsockar att dra över byxbenen, hyra en moviebox och spela Donkey Kong. Köpa en kavaj med axelvaddar, lyssna på Samantha Fox och titta på "V". Jag vill köpa ViraBlåtira och CocoBahia, dricka Sunkist i småtetra och gå på kyrkans miniorer, där luften är tjock av tyst förmaning.
Jag har läst Morgan Larssons Radhusdisco och suckar nostalgiskt var tredje minut. Inte för att jag var speciellt gammal, varken i början eller i slutet av 80-talet, men jag känner igen mig i så mycket av det som beskrivs genom Morris ögon. Han är en helt underbar liten kille som hinner bli ganska stor innan berättelsen avslutas. Du kan läsa mer om läsupplevelsen här.

Känn bara på de här formuleringarna och fråga sedan dig själv hur sugen du blir på att läsa:
Conny... hade en naturlig charm. Med sina smilgropar och pigga ögon. Jag önskade att någon skulle säga något sådant om mig någon gång. Det jag brukade få höra var "gör det inte svårare än vad det är Morris".


Eller när Morris går omkring med "en coolhet som känns tunn som en såpbubblevägg när man är ihop med tjejen som har störst bröst i klassen".

Om du har egna erfarenheter av 80-talet måste du, bara måste du, läsa den här boken. Bok och bild från förlaget.

Inga kommentarer: