torsdag 5 januari 2012

Ungefär hur äckligt som helst...

Jag har tidigare köpt rökt skinka av ett visst märke, eftersom varan har längre hållbarhet och smakar gott. När jag satt och åt frukost fastnade min blick på innehållsförteckningen och döm om min förvåning - och min äckelkänsla - när jag läser att skinkan inte alls är rökt. En av ingredienserna är rökarom, vilket gör att den smakar rökt trots att den inte är det.

Självklart finns det rökt skinka som är just rökt. Den är lite dyrare och förpackningen är något mindre. Jag har ingenting emot detta, utan förlikar mig med tanken att planera skinkinköpen bättre. Jag tycker bara att det är konstigt att någonting som sägs vara rökt inte är rökt. Är det inte konstigt att man t.ex. på en förpackning måste skriva att "bilden som visas är ett serveringsförslag" eller att man i tidningar måste skriva ut om bilden är ett montage - medan det är helt okej att skriva rökt skinka om skinka som inte är rökt.

Nu låter jag som en skiva som har hakat upp mig och får väl lämna saken därhän. Jag har påbörjat läsningen av Flickonas handbok i jakt och fiske och jag skrattar högt.

Inga kommentarer: