söndag 14 juni 2009

In i dimman

Sömmenväre. Dagens ord här i norr.

När jag tittar ut genom fönstret får ögonen fnatt och försöker hitta fokus. Jag gnuggar mig i ögonen och förstår snart att det ska se ut så - och jag trivs. Jag har någon typ av sömnstörning på våren som gör att jag vaknar av minsta ljud, sedan kan jag inte somna om och trots detta känner jag mig ganska pigg. När det är sådant här väder kan jag sova bra på natten - till ljudet av miljoner små droppar som trummar mot plåten. Jag kryper upp i läsfåtöljen utanför barnens rum och läser och läser och läser och läser och läser. Jag har till och med sovit på dagen, både igår och idag, vilket aldrig händer annars.

Barnen är understimulerade av att inte vara ute lika mycket som de är vana vid. Fyraåringen har dock varit på "cyrrkus" med farmor idag och kom glädjestrålande hem efter att ha sett elefanter och fått äta sockervadd. En kvalificerad gissning är att han skulle vara rätt nöjd bara med sockervadd, men det känns som om vi är lyckligt lottade med både far- och morföräldrar som är engagerade i och tycker om att umgås med barnen.

Lilleman är arg, argare, jätteargast. Och glad. Av eller på. När han är arg böjer han sig bakåt och leker ostkrok, fast han är inte gul utan bara jättearg. När han är glad skrattar han så han kluckar. Små barn små bekymmer. Små barn stor kärlek. Stora barn, fortfarande stor kärlek.

Inga kommentarer: