måndag 18 februari 2008

Först kränkt vinner - Ur DN

PT:s nätupplaga måste vara bland det sorgligaste som finns i mediavärlden. Jag tänker den tanken varje gång jag går in på deras hemsida. Jag sållar bort alla smånotiser, alltså 97% av sidans innehåll, och läser sedan lite debatt och eventuellt någon huvudnyhet. Vilopulsen måste sedan lugnas ner, så jag går in på DN istället för att få lite riktiga nyheter. (Vissa kanske anser det orimligt att jämföra PT med DN men ser man på andra nättidningar, exempelvis Kurirerna, både Norrbottens och Västerbottens, så borde PT fortfarande skämmas.)

På DN fann jag i alla fall essän "Först kränkt vinner" av Maciej Zaremba och har snart högläsning för min man. Både innehållet och tonen i essän får mig att småle där Zaremba dels återger mer eller mindre absurda anmälningar om kränkning som anmälts på Lärarhögskolan i Stockholm, dels ställer frågor som låter läsaren förstå hur tokiga situationerna verkligen är. Gårdagens tema var diskriminering bl.a. på grund av etniskt ursprung eller handikapp, känsliga frågor som faktiskt behandlas med en vass ton. Bra gjort! Vill du läsa essän kan du läsa den här http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702.

Dagens ämne under rubriken "Tyst i klassen" var mer inriktat mot sexuell läggning och där den för mig hitintills okända queerteorin presenterades, fortfarande med utgångspunkt i anklagelser om oegentligheter som riktats mot anställda vid Lärarhögskolan i Stockholm. Läs den gärna här http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743919. Det riktas en del välbehövliga sparkar både åt sidan, uppåt och ner. Jag ser fram emot sista delen på onsdag.

Inga kommentarer: