onsdag 20 februari 2008

Jag är så sjukt fattig...

...att jag blir alldeles nojig. Försäkringskassan tar verkligen tid på sig att betala ut pengar när man ska vara föräldraledig. Vissa människor tvekar när det gäller att skaffa fler barn på grund av smärtan förlossningen innebär och andra kanske tvekar eftersom komplikationer tillstött. Jag har haft både smärta och drabbats av komplikationer, men anledningen till min tvekan inför att skaffa fler barn beror på just Försäkringskassan.

Detta statliga verk skickar ut papper som ska fyllas i och när jag läser dem första gången hinner jag tänka att de är sarkastiska. Längst ner på papperet står det "Om du har frågor..." och jag skrattar till. OM (?!?) jag har frågor...

Jag fixade allt när jag var i graviditetsvecka 36 och tänkte att jag var ute i god tid. Bah... Humbug. Dessutom gick jag över en vecka, så de borde ju ha marginalerna på sin sida. Men jag vågar inte klaga, eftersom jag misstänker att detta skulle kunna medföra repressalier.

Må då vara att jag för tillfället är fattig som en kyrkråtta. Jag har storhandlat och lagat upp stora mängder med mat så att vi ska äta lite mer ekonomiskt. Men när jag gick förbi kylskåpet inbillade jag mig att det brummade på ett, för ett kylskåp, ohälsosamt sätt. Det är bara så att ingenting får gå sönder (och jag kan upplysa om att vi kör en -82:as Volvo) och nöjeskontot är ungefär 52,50 kr per månad.

Kanske man skulle skaffa fler barn i alla fall och skaffa sig flerbarnstillägg = )

4 kommentarer:

Nybliven sa...

Nu är jag här! Kul att få läsa lite om vad som händer med dig och di sma! Och om böcker med för den delen. Det är ju annars inget jag får för mycket av just nu. Förstår inte var du får all läsork ifrån. Önskar att min kom tillbaka snart!!

Hoppas att du och lillkillen mår bra!! Ja, resten av familjen också såklart men mest lillbebisen! Tooosental GRATTIS till er!

Annas resa sa...

Försäkringskassan och dess obegripliga värld fick ytterligare en dimension efter att ha varit sjukskriven länge. Massor med byråkrati och en hel pärm fylld med papper, papper, papper, som jag fått av dem.
Vad tycker du om Berlinerpopplarna då? Själv blev jag helt kär i den. Om du gillar den ska du också läsa del två - Eremitkräftorna.

Anonym sa...

Man skrattar INTE hela vägen till banken direkt.
Jag tror vi har en hundring kvar nu eller nåt annat fånigt.
Jäklarns februari dessutom.
Kram.

Maria sa...

Hej!
Hittade hit via Kafferepet! Roligt att läsa om böcker du läst. Ett av mina nyårslöften var att hinna läsa mera böcker (eller ta mig tiden). Har hela livet läst mycket men det varierar...
Förstår fin frustration över F.kassan. De och A-kassan är av samma skrot och korn tror jag!