måndag 14 maj 2012

Youtubeknarkar

Jag sitter och youtubeknarkar. Jag kan inte sluta. Jag tänker "Bara en till. Jag kan sluta när jag vill", men det blir bara mer och mer. Fler klipp. Jag missköter jobbet, glömmer av att jag har barn... Nej, där är jag inte ännu, men vem vet var det kommer att sluta.

Kjell Bergkvist som begravningsentreprenör i filmen Bästa sommaren. Han levererar den ena kungliga kommentaren efter den andra och till slut sitter man där och både skrattar och gråter. Här är det fina slutet. Med risk för svordomsöverdos (som alltid i svenska filmer) måste man ändå roas av slutrepliken:
- Ja, dig har jag aldrig tyckt om din jävel. Ska jag begrava dig levande? Dra åt helvete med er!

Ellen Degeneres öppningsmonolog när hon var värd för Oscarsgalan 2007. Se den här. Se den och förundras över hur mycket humor det går att få ihop på fem minuter.

Jack Black och Will Ferrell har skrivit en text till sången som spelas när man vill att pristagaren ska gå av scenen. Man måste gilla Black för att tycka att det här är roligt.

Allt med Hugh Laurie är roligt, men när han går upp på en scen för att ta emot priser så är han oslagbar. Titta här, eller njut av samspelet mellan Laurie och Helen Mirren här.

Även om jag inte är någon stor beundrare av Jim Carrey så är hans hyllningstal till Meryl Streep fantastiskt roligt. Det finns här.

Sedan är det någonting med flashmobbar som jag finner helt oemotståndligt. Det här kan vara den bästa.

Inga kommentarer: