fredag 11 maj 2012

Maxat

Språksociologiska studier i en medelstor norrbottnisk småstad bör empiriskt utföras fredag, tidig eftermiddag för i dag har jag hört de absolut roligaste samtalen. Två tjejer i samma provrum på en butikskedja eller två pensionsvärdiga män. Frågan är vilket samtal som får högsta underhållningspoängen. Båda samtalen visade att personerna i fråga kände varandra mycket väl. Båda samtalen var präglade av att personerna var barn av sin tid.

Jag har också gett ett elevarbete alla tre betygsmarkeringar på en och samma gång, för första gången i min karriär. Underhållningsvärdet och fackspråksanpassningen till vald studieinriktning var MVG, å det grövsta. VG för språket och G för att han hade misstolkat uppgiften men ändå fått med en del väsentligt. Underbart. Den åker in som kopia i min Pärm of fame.

I övrigt är jag utan man och utan barn för närvarande och jag sitter och funderar hur jag ska maxa den här kvällen. Promenad, mat, film, bok, tystnad, sömn... Vad har jag glömt?

3 kommentarer:

Stenbole sa...

Sorglig brist på kommentarer. Som pedagog att efter 45 år i branschen stiga av i juni njuter jag av dina iakttagelser som lärare och mamma.Dina boktips har jag använt för att förnya mina lektionsinledningar på IM. Varje dag inleder jag med en stunds högläsning. Dessutom har jag spritt dem till Austarlien!

Stenbole sa...

Australien!!

M sa...

Så härligt med en kommentar då! Eller två om man ska räkna din egen rättning : )

En del av mina funderingar skrivs även på Facebook och där kommenteras det desto mer. Det jag funderar på är : 45 år som pedagog? Vad är hemligheten?! Går det? Hur gör man? Kanske är huvudfrågan - varför gör man det?