tisdag 22 maj 2012

Å! Den är jag bra på!

Jag hade fasat lite inför dagens tandläkarbesök, eftersom jag över telefonen hade fått beskedet ev. rotfyllning. Det visade sig vara inflammerat tandkött och jag log stort med alla mina orotfyllda tänder. Tandläkaren presenterade mig för en ung tandhygieniststuderande som, utan kostnad, ville öva på just tandhygien i min mun. Jag sa ingenting om att min personliga teori är att tandhygienister i grund och botten måste vara fasansfulla, sadistiska människor. Jag tänkte att hon kanske ser så trevlig ut just för att hon får utlopp för sina mörkare sidor genom att få vara sadistisk i någons mun. Det kanske är det som är att ha balans i livet.

Parallell till läraryrket. Kanske måste man vara lite sadistiskt lagd för att jobba som pedagog också? Den här tiden är både värst och bäst. Värst på grund av arbetsanhopningen och elever med betygsångest; bäst på grund av att man på så många sätt får skörda det som tidigare såtts.

Vi har varit på förskolans vårfest i dag. Barnen skulle bland annat sjunga några sånger och när det var dags för Bondgårdssången sprack fyraåringen upp i ett stort leende och utropade:
- Å! Den är jag bra på!

Som jag önskar att han aldrig kommer att tappa den inställningen.

Inga kommentarer: