fredag 24 juli 2009

Pite' dansar och ler inte så mycket

Gjorde ett snabbt besök i staden idag med barn som hade missat det där med leendet. De var trötta och ville inte alls titta på festivalområdet och jag förstår dem. Det är inte mycket tilltalande med en nedfläckad gågata medan vi med avsmak var tionde sekund utropar "Nej! Rör inte det där!"

Det är lite så nu för tiden att vi, maken och jag, går på dagen med barnvagn istället för på kvällen utan barn. Och det gör mig inget. Jag känner mig ganska nöjd. Jag kan känna suget efter att höra någon av artisterna, men intresset svalnar när jag tänker på vad det skulle kosta, hur trångt det skulle vara och hur irriterad jag skulle bli. Jag inte bara känner mig gammal. Jag ÄR gammal. Det har jag varit länge.

Det slog mig också förra helgen. Jag satt i min Volvo 945:a utanför Big Boy för att agera nattaxi åt lillasyster. Hon sade hej då till någon när en av hennes kompisar tittade in i bilen för att vinka hej och kunde då se följande:
- Mig: blek och glåmig med ett påklistrat leende på läpparna som signalerade att jag oftast ser bättre ut än så här.
- Två barnstolar vari en låg en napp och en blöja.
- Radion som stod på på P1 för att jag inte skulle somna där jag satt.

Nej, jag saknar inte den där tiden. Allt har sin tid och min tid är en annan tid än den där.

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Då är vi två. Jag saknar inte heller det där. Det har gått så långt att jag inte ens funderar på att fara in till stan under dagtid - jag har ju sett allt det där förr och jag behöver inte se det igen... Det är bara trångt, högljutt, saker jag inte vill ha och händelser jag inte vill vara med om. ;-/

Hur går det med bumparna? Får de sitta kvar?

M sa...

= ) Bumparna är kvar. Nu är det dock fler som trotsar hastighetsbegränsningarna och kör cirka 80 km/h igen. Jag ska inte kommentera huruvida det är män eller kvinnor, men du kan ju gissa. Jag överhörde ett samtal där man (män) konstaterade att man antingen var tvungen att köra 25 eller 80 för att det ska slå så hårt i bilen. Jag tar det med jämnmod och gläds ändå över att man inte kör genom byn utan att påminnas om hastigheten.

M sa...

Jag tar tillbaka det. Fartbumparna är uppbrutna igen. Fredagstema var det = )

Fru Mju sa...

åh ja, det där känner jag SÅ igen. faktum är att det är festivalvecka här i stan nu också men jag saknar inte utekvällarna utan gör blixtvisiter med ungarna dagtid och njuter så där lagom av trängseln, ljudnivån och nerskräpningen