söndag 26 oktober 2008

Lyckan, kärleken och ryck mig i fjärden

När jag försöker sätta ord på vad som är lycka för mig vill jag bara kisa med ögonen, som om det skulle bli klarare för mig, för jag får en känsla av att jag borde veta. Det är dock helt omöjligt. Det är som, ni vet, att man nästan vet och man letar och letar och kisar lite till med ögonen, näsan rynkas och jag hinner nästan tänka att "Oj, jag kanske aldrig har varit lycklig". Men det har jag ju. Och jag känner mig lycklig flera gånger om dagen. Och olycklig också. Och en massa andra känslor.

Jag har läst Elizabet Gilberts Lyckan, kärleken och meningen med livet och jag har skrattat. Det är en förlösande bok och det finns många sidor jag skulle vilja vika hundöron på. Men det kunde jag inte, för det var Annas bok och den verkade helt oöppnad när jag fick låna den. För övrigt - den kom levererad med post (!) och för detta kan jag bara tacka så mycket. En mer koncentrerad reflektion finns i Bokgalleriet så kika gärna in där också.

Det finns mycket att säga om boken, men det är framför allt Elizabeth Gilberts tankar och upplevelser av andlighet som har fascinerat mig, säkert för att det känts mer aktuellt för mig de senaste veckorna. Men det är samma sak i mitt liv som i hennes - lyssnar man och väntar så händer det grejer, det är bara det att det sker på helt olika sätt i olika människors liv. Tänk att jag aldrig lär mig det utan bara surar och är missmodig = ) Då är det trevligt att ha fel för en gångs skull.

Lite smygigt får dock människor i min omgivning bli utsatta för lite religion = ), för när jag säger att jag tänker på en person betyder det att jag ber för henne. Det kan låta halvfanatiskt för en annan men det är inte så dramatiskt - bara en tanke uppöver där man önskar någon allt gott. Avslutat med ett amen.

Min lillgamle son påminde mig om att han bara är just tre år, going on fyra, när han kom hem från bio med morfar där de sett Mamma Mu och Kråkan och sammanfattade handlingen. Faiblessen för filmcitat har gått i arv, men när han återger Kråkans "ryck mig i fjädern" blir det "ryck mig i fjärden" och hjärtat svämmar över av glädje och kärlek.

Puss och gonatt.

Inga kommentarer: