fredag 23 oktober 2015

Jonas Hassen Khemiri botar lästorka, Sjödin vårdar själen, elever lever sig in, äldste sonen får ett kärleksbrev och yngste sonen har monster under sängen

Jag har fått ett mejl av en elev som ödmjukast ber om att jag ska acceptera hans två timmar för sent inlämnade uppgift. Arbetet handlar om litteraturhistoria, ämnet är antiken och grabben har skrivit under med ett stående epitet. Okej då. 

Lästorkan är över och det var Jonas Hassen Khemiri som botade mig. Förvånad? Inte alls. Frågor på det? Skulle inte tro det. Allt jag inte minns var efterlängtad och uppfyllde precis alla (högt) ställda förväntningar jag har. Det kommer att bli så roligt att prata om boken på fredagens bokklubb. 

Äldste sonen har fått sitt första kärleksbrev och minen när han öppnade kuvertet och började läsa... Obeskrivlig. Sötheten när han sedan läste upp det högt för mig... Fortfarande obeskrivlig. 

Yngste sonen är rädd. Han började gråta i förrgår kväll när det var dags för läggning och skakade av rädsla och skräck för någonting han inte kunde beskriva. Jag hann tänka tusen tankar: att någon har gjort något mot honom och sagt att han inte får berätta, men efter några minuter fick han fram att han var övertygad om att någon skulle komma fram under sängen. Först hann jag säga att det var omöjligt, eftersom han har tre stora lådor fulla med lego under sängen, men sedan inser jag ganska snabbt att det inte handlar om det. Det är inte en rationell rädsla och inga rationella argument fungerar då. Lösningen blev att ligga tätt intill varandra och sjunga fina sånger och titta på roliga kattklipp. Sedan sov han oroligt i min säng hela natten. 

Den kvällen hann jag tänka tusen tankar. Det här inträffade ganska precis 20.45 och Malmö spelade mot Shaktar Donestsk. Det ryckte i kroppen att få gå ner och titta på matchen, men det varade bara något ögonblick, eftersom det blir så tydligt vad det är som är viktigt. Fotbollen går inte att väga mot ett barn som behöver känna trygghet. Grabben fick mig att lova att inte lämna honom, så jag satt kvar och lämnade bara sängen för att borsta tänderna. Jag började surfa runt och hamnade, som så ofta, i Tomas Sjödins krönikor. Han är själens Hans Rosling, bara mycket mer nedtonad. Oavsett vilket ämne du behöver läsa klokheter om, kan du finna många svar här

Inga kommentarer: