onsdag 21 oktober 2015

Mera mat... och lite en* och hen



Om någon, som jag, har fått för sig att en* inte tycker om brysselkål så kan en* ändå köpa hem det och pröva. En* är ju inte sämre än att en* kan ändra på sig. Och vet ni vad? Jättegott! Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med den, så jag googlade - hamnade på coop.se - och började steka. 

Brysselkål med citron och honung: 
  • 500 g halverad färsk brysselkål
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk smör
  • 0,5 finhackad rödlök
  • 2 pressade eller rivna vitlöksklyftor
  • 0,5 citron finrivet skal och pressad saft
  • 1 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
  • 1 msk honung
Stek brysselkålen 2-3 minuter. Tillsätt lök, vitlök och citronsaft och rivet skal. Stek sedan ytterligare 5 minuter. Om en* tål fetaost eller chèvre kan man toppa med det. 
Fröknäcke: 
  • ½ dl solrosfrön
  • ½ dl sesamfrön
  • 3/4 dl linfrön (krossade fungerar också) 
  • ½ dl pumpafrön
  • ½ tsk salt
  • 1 dl maizenastärkelse
Blanda de torra ingredienserna och häll sedan i: 
  • ½ dl rapsolja
  • 1½ dl kokande vatten
Rör om alltihopa och låt stå att svälla någon minut. Häll sedan ut degen/smeten på ett bakplåtspapper som du lagt på en plåt. Lägg sedan ett bakplåtspapper på degen och platta ut/kavla tunt. Spara ev. lite av alla frön och "toppa" på tillsammans med lite flingsalt. Saltet i smeten kan uteslutas om du hellre vill ha mer salt på tungan när du äter brödet. 

Grädda i ugnen i 1 timme i 150*. Ta ut brödet efter halva tiden och skär skåror för att underlätta brytningen av brödet när det är klart (för då får du snygga rutor - av brödet, inte på magen). Vill du ha brödet extra krispigt kan det stå kvar någon kvart i eftervärmen innan du tar ut det. 

Dryck: Jokks blåbärsdricka. Otroligt gott. 

Förklaring till * efter "en". Mitt i hen-debatten har ordet "en" kommit som alternativ till "man". Stör jag mig på att det svenska språket är patriarkalt i sin struktur? Nej, inte alls, men det finns alternativ och eftersom jag tycker om språk och språkförändringar omfamnar jag det faktum att ordfamiljen växer och "en" är välkommen in i värmen. Erkänn ändå att en* blir medveten om hur ofta en*  säger "man" om en* sätter ut en asterisk efter varje gång det skulle kunna stå "man". Så länge som en sjuksköterska kan vara man och en kvinna kan vara brandman, är det inte konstigare att säga "en" istället för "man" eller "hen" istället för en person i allmänhet. Eller allkvinnlighet? Nej, så långt behöver vi inte dra det... 

Inga kommentarer: