söndag 11 oktober 2015

Bröd för den glutenutmanade

Klicka här för alternativNär någon, t.ex. jag, inte ska äta några sädesslag, inget gluten, inte mjölkprodukter (varken proteinet eller laktosen), inte jäst och inte baljväxter kan det verka utmanande att laga mat eller baka bröd. Fikabröd går bort, men det innebär inte så stor uppoffring för mig. Däremot brödet, både det mjuka och det hårda, känner jag att jag vill ha. Nu har jag bakat det här och anpassat ingredienserna lite efter vad jag KAN äta.

I receptet (från Lugn mage med gott bröd) heter de Havrefrallor, men mitt recept ser ut så här:

2 dl boveteflingor
1 dl rismjöl
3/4 dl fiberhusk
2 tsk bakpulver
1/2  tsk salt
50 g Flora (och jag VET, det är gjort på palmolja och är kemikaliskt blekt, men jag har inte kommit på något bättre ännu)
4 dl sojayoghurt

- blanda de torra ingredienserna och nyp ihop det med smöret. Blanda sedan i sojayoghurten och rör om till en smet som sedan får stå och svälla några minuter. Forma frallor och strö över frön och lite flingsalt.
- grädda i 225 grader i 20 minuter.

Helt okej, även om konsistensen är märklig. Det är lite kökssvamp över det här brödet, men om man hackar tomater och blandar med lite olivolja och kryddor (dock inte vitlök, eftersom jag inte får äta det heller) så blir det riktigt gott. Jag kan äta buffelmjölk, så äkta mozzarella fungerar och det är värsta lyxen (men den är å andra sidan snordyr).

Nästa recept blir ett fröknäcke. Jag har ett recept redan (som står på baksidan av majsmjölsförpackningen) men håller just nu på med ett liknande som är gjort av maizenastärkelse.

Inga kommentarer: