söndag 4 oktober 2015

Det här ska inte bli en sådan DÄR blogg...

...men fingrarna skriver det hjärnan är full av, d.v.s. detta med att lägga om sin kost. Eftersom jag inte längre kan äta någon typ av sädesslag, inget gluten, inte ägg eller mjölk - samt ett fjortontal andra grejer - så ställer det en hel del krav på att uppdatera sin inköpslista.

Bovetegröt - lika god som havregrynsgröt eller gröt på rågflingor, det vill säga: det går ner. Med rivet äpple i (som kokas omsorgsfullt, eftersom äpple är en värsting allergimässigt) och med kanel på blir det gott och bra. Mandelmjölken fungerar bra till och jag håller mig mätt.

En pastaliknande spaghetti gjord på ris, majs, bovete och quinoa smakar lika gott som vilken annan pasta som helst även om smaken inte är den man är van vid. Dessutom kan hela familjen äta samma mat, eftersom alla mår bättre av att inte trycka i sig gluten morgon, middag och kväll. Med en köttfärssås (utan en massa buljongtärningar och konserver pga. tillsatserna) är saken så att säga biff.

Quinoa och ris fungerar bra som det är, men lite trist känns det att alla arsenikrapporter florerar som värst nu när jag äter ris mer ofta än tidigare.

Smoothies: kan vara gott, men om jag ska få i mig alla näringsämnen, fetter och gud vet vad så får man läsa på rätt ordentligt. Just nu är favoriten mandelmjölk, blåbär, en matsked linfröolja och chiafrön. Rikt på kalcium och vitaminer. Mindre favoritmässig är den på kokosmjölk, spenat och honung.

Fröknäcke: gjort på majsmjöl, linfrö, pumpa, solroskärnor och rapsolja är fantastiskt. Ett annat, mjukt bröd, smakade tyvärr bara bajs, så det lägger jag ner. Nu funderar jag på om det skulle gå att göra en variant av kukkolalimpan om man blandar i lite fiberhusk, så det blir nästa projekt.

Min favortitsoppa, linssoppa med tomat, morot, lök och chili, får kokas utan linserna, eftersom jag inte heller ska äta baljväxter.

Det jag sörjer just nu är sushin, som jag mer än gärna skulle äta. Jag prövade på det vegetariska alternativet, men inser att loppet mer eller mindre är kört. Det är mycket socker i sushi (vilket jag också ska undvika), samt att sojorna, avocadon och den omelettliknande skivan som serverades inte heller är kosher för mig i nuläget (jag ska inte heller äta ägg).

Jo nå. Vi kör väl vidare då.

Inga kommentarer: