måndag 2 april 2012

Hej, jag heter Maria och jag ger mina barn halvfabrikat

Hej. Jag heter Maria och ger mina barn halvfabrikat. Det är nu fyra dagar sedan jag serverade dem middag gjord enbart av färska råvaror.

Jag skyller på min halvstatus som ensamstående. Jag skyller också på min enorma oförmåga att förbereda mat. Ska man tro kommentarsfältet i lokaltidningen så är allt sossarnas fel. Så långt tänker jag dock inte gå.

Nu sitter de här, mättade på småplättar, köpessylt och spraygrädde, glada och ystra, säkert tack vare - eller kanske på grund av - en sockernivå som bara landets samlade tandläkarkår kan hålla mig ansvarig för.

7 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Hej Maria. Välkommen in i klubben. Det finns bra tider och mindre bra tider - och man får göra vad man ids under mindre bra tider. Ungarna överlever. ;-)

(Din ordkontroll försökte ge mig "helylle" men klarade inte av att stava rätt. Det kan man ta som ett tecken.)

M sa...

Jag känner mig influerad av facebook och tänkte trycka "gilla" : )

Anonym sa...

Jag har inget emot halvfabrikat, förutom att det smakar skit. Men ungarna älskar det. Tror att man skulle kunna göda upp dem på enbart glutamat och maltodextrin.

Jag lagar gärna bra mat. När tid finnes. Just nu finnes tid icke.
Då är den hederliga gamla pyttipannan ovärderlig.

/Victoria

Karro sa...

Vi har bestämt oss för att prova matkassen just för att båda två är riktigt ritkigt kassa på att planera vad som ska ätas. Tid att laga mat finns men det blir ändå halvfabrikat för att planeringen är sämst.
Så från och med nästa vecka hämtar vi en färdig kasse på ica varje måndag. Blir spännande!

M sa...

Let me know! Jag vill gärna höra hur de där matkassarna fungerar. Jag tror inte att jag skulle komma mig för att beställa en själv, men är dödligt nyfiken på hur de upplevs.

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har nyligen fått ett utlåtande om Linas kasse av en kollega med småbarn. Hon var toppennöjd. Ny inspiration, vettig mat varje dag och ungarna äter.

M sa...

Iden (varför kan jag inte göra apostrof på iPaden?!) är genial och jag hör många som är nöjda. Själv kan jag drabbas av två saker:

1. Duktighetssyndromet. Jag kan minsann klara att själv komponera ihop en varierad och näringsrik kost åt mina barn (vilket jag ju uppenbarligen inte kan). Variationen består i nuläget att vi snurrar runt på mjölmat, korv och köttbullar.

2. Jag orkar inte, eller är i värsta fall så osugen på, den man jag förväntas laga den dagen, att den hinner ligga kvar och bli dålig.

Karro: det ska bli spännande att höra vad ni tycker