fredag 23 mars 2012

Svikaren, av Katarina Wennstam

Jag läste ut Katarina Wennstams bok Svikaren i går. Jag har tidigare läst hennes trilogi om åklagaren Madeleine Edwards, Smuts, Dödergök och Alfahannen, och när jag såg att den här hade kommit ut greppade jag iPaden och lånade den på Elib.
Eftersom jag tycker att fotboll är sporten framför alla andra sporter blir den här boken extra intressant. Romanen inleds med att allsvenske fotbollsspelaren Sebastian Lilja hittas brutalt mördad i sin lägenhet. Motivet tycks vara det klubbyte han genomfört tidigare när han bytte klubb från AIK till Hammarby. Att byta klubb är en sak, men att byta från AIK till Hammarby är en dödssynd.
Samtidigt finns det en annan sida av Sebastian Lilja och den kryper fram bit för bit under utredningen som läsaren får följa. Charlotta Lugn är kriminalinspektören som utreder mordet och Shirin Lundin är advokaten som företräder den drabbade familjen. Mer om detta i Bokgalleriet.
Den här boken är riktigt bra. Den lyfter viktiga frågor och beskriver verkliga händelser, men i fiktionens form. Läs den.

Inga kommentarer: