måndag 23 maj 2011

Veckans vackraste ord

Sorglös.

Visst är det ett vackert ord? Det finns säkert hur många synonymer som helst, men jag har fastnat för sorglös. Det känns som om man kan ha lite småtrubbel i vardagslivet och ändå vara sorglös.

Jag försöker vara sorglös, trots att det rapporteras om askmoln hitan och ditan. Jag har slutat läsa Aftonbladet, eftersom de framställer nyheten som katastrofläge. Det borde råda undantagstillstånd och vid den här tiden i morgon vadar vi troligtvis i aska. DN och svt.se tar det lugnare och enligt min mening kan inte två giganter ha fel?

Betygsättning för min del i morgon och det är alltid en pärs. Sex kurser gånger 25-30 elever blir en hel del bokstavskombinationer. Det gäller att få alla rätt, bara. Sorglöst var ordet, så jag sjunger och ler...

Blir allt färgat av högsommarglans
och livet en dans
Allt slår ut i prakt

Om du sjunger och ler
Hela världen ses vakna på nytt
Ty sorgen har flytt
Genom sångens makt

Det är dumt att knota
När regndroppar hota
Det är bara just du
som kan skänka världen solsken

För ditt skratt och din sång
Skapar jublande vår med en gång
Och lycklig du ser
Hur allt sjunger och ler

Inga kommentarer: