lördag 16 februari 2013

Som det Harry Potter-fan jag är...

...tycker jag att vi ska skicka en Uggla till finalen. Nu bidde det inte så.

Jag har ingenting emot vita, äldre män. Må så vara Mats Ronander, men han Körberg, har han inte större yrkesstolthet än så? S.T.M.B. Så Trött Man Blir. Det är snarare självgodheten och tendensen att ta sig själv på lite för stort allvar som stör mig. Sätt en avdankad kvinna med samma tydliga åldrande och samma viktuppgång och försök få igenom den där sången. Varför tilltalas vi av det här? Och med "vi" menar jag en stor folkgrupp som jag inte kan identifiera mig med.

Och nu då? Nu ska alla under nio år gå runt och sjunga den här sången och betona JÄVLA. Så fint. Verkligen. Jättefint.

Jag är inte bitter. Bara lite trött. Mest på mig själv. Varför plågar jag ens mig själv framför det här spektaklet?

Inga kommentarer: