fredag 8 februari 2013

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz



Göran Rosenberg skriver om föräldrarnas historia: om hur varje väg in i Auschwitz var ett helvete samtidigt som varje väg därifrån var ett mirakel. Mer om detta i Bokgalleriet.

Detta är en viktig bok. Alla böcker om den här mörka perioden i mänsklighetens historia är viktiga. De måste lyftas fram, diskuteras, delas.

Sådana här böcker har en speciell plats i mitt hjärta och har så haft sedan tonåren. Jag trodde nog först att det var en fas, men den är långvarig i så fall. Jag har aldrig tyckt om att frossa i andra människors lidande, utan värjer mig nog hellre för det, utan det jag tycker är så fantastiskt är berättelserna om överlevnaden, strategierna, hjältarna som ingrep, trots att de riskerade sina egna liv.

Titta gärna in på Forum för levande historia. Det finns mycket läsvärt där ute.

Inga kommentarer: