onsdag 15 augusti 2012

Läst. At last.

Det har gått tungt på läsfronten, men när jag sedan väl kom igång så kan jag inte skriva om böckerna före ett visst datum. Nu har jag dock läst en bok som man kan skriva fritt om och mer utförlig läslogg finns snart i ett Bokgalleri nära dig.

Jokern är skriven av Markus Zusak, mannen bakom Boktjuven. Boktjuven är en av mina topp-10-böcker, även om det börjar finnas några fler titlar än tio på den listan. Så här skrev jag om Boktjuven. Sedan kom det sig att en kollega läste Jokern (originaltiteln är The Messenger) och tipsade nästa kollega om den. Hon i sin tur sa att den här måste bara läsas, vilket alltså gjordes.

Hur var den då? Möcket bra.

Är Zusak lika bra på att berätta som han var i Boktjuven? Om detta råder ingen tvekan.

Är boken klassad som ungdomslitteratur? Ja, underligt nog.

Varför? Ja, det kan man fråga sig.

Borde man kanske läsa den ändå, även om man är lite halvskeptisk mot ungdomslitteratur och känner sig medelålders trots att man inte alltid har frimärken hemma? Ja, men förmodligen. Köp dock frimärken i alla fall, för man vet aldrig när man kan behöva ett.

Inga kommentarer: