lördag 18 augusti 2012

En föuk dell

- Nä, nu sko i gå å djära en föuk dell, meddelade vaktmästaren på mitt jobb efter det att vi tagit en kopp morgonkaffe ihop.

Nu gör min man och min pappa en föuk dell innan det blir helg på riktigt. Vår farstukvist växer sakta fram i olika etapper där det byggs, reglas, isoleras, vindpappras, inplastas, skumfogas... men inte nödvändigtvis i den ordningen.

Jag är lika imponerad varje gång över att någon vet vad som ska göras, i vilken ordning och med vilka avstånd. Jag lär mig om byggnormer som säger att fönster i en viss höjd måste ha härdade glas och att det är helt och hållet samt fullständigt omöjligt att handla hos Byggmax.

Jag greppade ratten och körde med bil och släp in till Byggma i dag för att inhandla isolering och byggplast. Jag rabblade mått och siffror som om jag visste exakt vad jag pratade om och drog ner, inte applåder, men en och annan blick när jag backade upp med släpet och sedan fäste isoleringen med spännband. Vad ingen visste var att jag blev lite svettig under armarna och när jag kom hem hade spännbandet nästan lossnat från ena sidan. Nåja, det de inte vet är de fortfarande imponerade över = )

Inga kommentarer: