söndag 6 november 2011

Ska jag läsa eller inte?

Vet du vad de här orden betyder: sleuths, stamina, consternation, computational, deducing, frivovous, erroneous, succumbe...

Jag fick fundera över "birds of a feather flock together" men det är "lika barn leka bäst" eller?

Jag har skrivit in mig på en kurs i socialpsykologi och har bara läst två kapitel i kursboken ännu, men det är så intressant! Allt är så bra beskrivet och presenteras med fantastiskt formulerade exempel. Att det är skrivet på engelska gör inte så mycket - inte när man har google translate bara ett klick bort. Flytet i läsningen störs lite, men det går ändå rätt bra.

Vilka faktorer styrs vi av när vi fattar beslut? Vad styr huruvida vi reagerar med frustration eller ilska? Hur förvränger vi sanningen eller verkligheten för att få oss själva att komma i bättre dager? Nu återstår bara att se ifall jag verkligen ska läsa den här kursen, för tiden känner jag inte alls att jag har. Om motivationen däremot håller i sig kanske de kompenserar varandra... Något det för övrigt också skrivs om i boken.

Inga kommentarer: