fredag 7 oktober 2011

Skottår

Det här är en söt liten pärla. Jag beställde hem filmer från discshop, tre godingar för bara 200 kr, men problemet visade sig vara att jag prickade för fel film när jag kryssade i rutorna. Jag var ute efter Under Toscanas sol och fick av någon anledning hem Leap Year (Skottår). Felet var helt och hållet mitt. Klantigt, naturligtvis, men resultatet blev inte oävet.

Leap Year går i stora drag ut på att Anna väntar på att hennes pojkvän ska fria. När han ger henne örhängen i stället för en förlovningsring och sedan åker till Irland på konferens för kardiologer får Anna höra talas om en irländsk sed som gör gällande att kvinnan kan fria till mannen på skottdagen. Turligt nog är det skottår och Anna kastar sig på första bästa plan för att fria till sin karriärlystne pojkvän. Hon har elementen emot sig och får utstå åskoväder, höga vågor, hagelstormar vilket resulterar i nödlandningar på helt fel ställe i landet. Där träffar hon Declan, en man i penganöd, som motvilligt erbjuder sig att skjutsa henne till Dublin i tid för den stora dagen. Under resans gång, som går så fel den bara kan, börjar Anna tvivla på om den karriärlystne mannen är rätt person för henne samtidigt som den trumpne Declan vinner hennes hjärta. Hur ska det gå, hur ska det gå...

Fin må-bra-film när den är som bäst. Finns att låna hos mig eller hos närmaste hemmakväll.

Inga kommentarer: