torsdag 20 maj 2010

Ute nu!

Jo Nesbøs senaste Harry Hole-roman släpptes 19 maj och har tydligen tagits emot med blandade reaktioner. Stora tidningarna verkar inte vara överförtjusta, men jag är inte förvånad. De går kanske mest igång på polska och namibiska naturbeskrivningar i grodperspektiv, medan många mindre pretentiösa romaner - speciellt deckare - knappt blir recenserade. Nu är det kanske orättvist att ställa högkultur och deckare mot varandra, men Nesbø låter Hole befinna sig i både Hongkong och Kongo. (Mer i Bokgalleriet)

Hur som haver var det inte det jag skulle komma till, utan istället tala om att jag är citerad på NRK. På norsk låter jag:
– Jeg har grøsset både av skrekk og fryd mens jeg leste «Panserhjerte»

Jag blir lika förvånad varje gång jag upptäcker att någon faktiskt läser det nonsens jag plitar ner här. Jag börjar med bultande hjärta läsa mina egna texter för att se vad jag faktiskt skrivit och ofta gör jag det med mycket självkritiska ögon.

Det är med både tjusning och fasa detta med bloggandet fortgår och när det gäller bokläsningen har jag fortfarande inställningen att det är för att hålla reda på tankar och sammanfattning av min läsupplevelse. När det gäller det övriga och varför människor till exempel väljer att följa den här bloggen har jag svårare att finna en förklaring. Samtidigt: om folk vill veta vad mina barn har ätit och bajsat ut samt följa kommentarer om väder och hur slitigt det är på jobbet så säger jag återigen - välkomna.

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jamen, det är klart man läser. Vad ska man annars göra av sitt liv och hela dagarna!? ;-)

Nybliven sa...

Det är ju så coolt att de hänvisar till din läsblogg att jag nästan smäller av!! Du är min Reading Queen!

M sa...

Men nonsens it all is! Jag måste ha varit den enda som läst boken och de hade ingen annan att citera. Stackars Jo.