söndag 15 december 2013

Klappjakt

Klappjakt per definition enligt Nationalencyklopedin:
"klappjakt, jakt vid vilken en drevkedja (jämför drev) driver småvilt, såväl däggdjur som fågel, mot i förväg utposterade skyttar."

Klappjakt enligt mig: 
"klappjakt, jakt efter tingestar vilka enligt affärskedjor placerat ut enligt genusförnekande principer, mot i förväg hjärntvättade barn, i avsikt att bringa föräldrar förköpa och ruinera sig." 

Det är vansinne, vansinne I tell you, att köpa tusenlappsdyra presenter åt sina barn bara för att det är den 24 i en månad. Det är vansinne att slå in presenterna för att några dagar senare slita av samma papper av ovan nämnda gåvor. Det känns lite grann som om det är dags för en kulturrevolution. Kommersialismen är ett opium för folket? 

Nej, jag ska inte gå så långt att jag parafraserar Marx. Och ja, jag köper tusenlappsdyra gåvor åt mina barn. De ska inte falla offer för min inte alls nyfunna skepsis mot den här högtiden. Jag har dock upplyst mina barn om att klapparna inte kommer att bli lika dyra i år, eftersom vi har beställt en resa till våren. Till min stora lycka och glädje verkade de förstå resonemanget. 

Vi har också pratat om att det finns barn som inte får några presenter, eftersom deras föräldrar inte har råd. Nioåringen gjorde stora ögon och frågade om det hände i Sverige. - Det händer i Piteå, förklarade jag och han såg ut att svälja hårt. Sedan pratade vi om att vi kanske skulle lägga några hundralappar åt ett sådant barn istället, vilket han verkligen tyckte. 

Nå, varför väljer man att göra det då? Är det för att döva det dåliga samvetet? Jag vet ärligt talat inte. Kanske spelar det inte någon roll? Om ett barn känner glädje samtidigt som någon annan har ett lättare samvete kan det ju vara så att det är en win-win-situation även om den ena situationen är att föredra framför en annan. 

I och med att barnen fyller år en månad innan respektive en månad efter jul innebär det att de får allt de behöver under resten av året i alla fall. De får saker de inte behöver också. Nu jobbar vi lite på julstämningen här, t.ex. genom att gå ut i skogen för att gräla hem en gran. Ja, inte nu mitt i natten då, utan i morgon. Kanske. 




Inga kommentarer: