lördag 11 februari 2012

Filmtittat

Jag har sett ohälsosamt mycket film om jag tittar tillbaka på tiden från de veckor jag var sjuk i december och fram till dags dato. Samtidigt har jag sett fantastiskt många bra filmer, så jag skriver en liten minneslista här för att hålla reda på dem:

Under Toscanas sol - ett traderafynd där handlingen utspelar sig i de italienska regioner jag, mamma och systeryster besökte i somras. Diane Lane är skönt sårbar efter att ha blivit dumpad av sin man, men som spontanköper ett hus i Italien och förändras som människa.

Monte Carlo - en förväxlingskomedi med sockersöta Selena Gomez som av misstag tas för en rik och bortskämd arvtagerska.

The girl with the dragon tattoo - den lite märkliga remaken av svenska förlagan Män som hatar kvinnor. Rooney Mara är faktiskt bättre än Rapace i rollen som Salander, men de svenska brytningarna i filmreplikerna förvirrar.

Horrible bosses - Jennifer Aniston är kunglig - eller dronnlig - i rollen som sextrakasserande chef tillsammans med en i övrigt imponerande rollista.

Friends with benefits - Mila Kunis och Justin Timberlake i en relation som börjar som affärsparter men som övergår till ett förhållande som innebär kompisar med sexuella fördelar. Inte att förväxla med filmen...

...No strings attached - med Ashton Kutcher och Natalie Portman där handlingen och upplösningen är förvillande lik. Båda filmerna är efterlängtade fyror av fem för att de håller från början till slut, vilket inte alls har varit fallet med romantiska komedier på sistone.

Bridesmaids - en märklig chickflick med en handling som mer påminner om smått vulgära Baksmällan. Oväntat överskattad rulle.

Twilightfilmen - den där Bella blir med barn, men jag kommer inte ihåg vad filmen i fråga heter. Transportsträcka inför det rafflande slutet. Går att titta på, men bara med 38 graders feber.

How do you know - Jag älskar Reese Witherspoon. Vilken fantastisk skådespelerska hon är. I den här filmen slits hon mellan Paul Rudd och Owen Wilson och den är både rolig och underhållande.

Something borrowed - Ända sedan jag såg Ginnifer Goodwin i Mona-Lisas leende och He's just not that into you så är hon en stor favorit. I den här filmen är hon tjejen med dålig självkänsla som inte vågar bekänna kärleken för sin killkompis. Nu ska han gifta sig med hennes bästa vän när allt bubblar upp till ytan och ingenting blir sig likt igen.

Penelope - en fantastisk film i samma anda som Amelie från Montmartre. James McAvoy spelar mot Christina Ricci och faller för henne, trots att hon har drabbats av en förbannelse och därigenom är född med ett tryne i stället för en söt liten uppnäsa. Det är Reese Witherspoon som har regisserat filmen och den är överraskande bra.

Jag har säkert glömt någon, men det ser ut att räcka...

2 kommentarer:

Frida sa...

Du måste se "The Help" också. Lova!

M sa...

Å! Det är en av de filmer jag HAR sett, men jag glömde av den - den viktigaste! Tack för påminnelsen!