torsdag 10 oktober 2013

Killen är den som har högre lön

- Mamma? Kan man gifta sig med två personer?
- Nej, då är man bigamist.
(Femåringen brydde sig inte om det där med bigamism utan mulnade igen vid det nekande beskedet.)
- Synd.
- Varför?
- Annars hade jag gift mig med Elin och Elin.

I dag meddelade han sina nya planer:
- Jag ska nog gifta mig med en kille. Får man det.
- Ja, det får man.
- Är det något konstigt med det?
- Nej, svarade jag. Det tycker jag inte.
- Inte jag heller.
- Vad ska ni göra då, ni killar?
- Typ spela innebandy och diska. Och vet du att när en mamma och en pappa bor med varann så är det oftast tjejen som diskar.
- Jaså, säger jag rätt så chockad, vad gör killen då?
- Han tar fram bestick och glas.

Hm.

- Mamma, visst kan killar få barn?
- Ja, om de får barn till exempel med en tjej så har de ju fått barn, men de har aldrig något barn i magen.
(Tio minuter senare har vi hunnit dra huvuddragen i adoptionsförfarandet och grabben ser ut att överväga detta som ett alternativ.)

- När tjejer ropar på hjälp låter de så här: Hjäääälp, hjäääälp! (visar med pipig röst)
- Hur låter pojkar då?
- Hjäääälp! (Med mörk röst)
- Är det  bara på rösten man hör om det är en kille eller en tjej?
- Nej.
- Hur vet man ens om någon är en kille eller en tjej? frågar jag.
- Man känner det i kroppen, blir det självklara svaret, även om jag inte är helt säker på vems kropp som avgör om det är en han, en hon eller en hen.

Sedan kan jag inte låta bli.
- Vet du ett annat sätt hur man kan veta om det är en kille eller en tjej?
- Nej, vad då?
- Killen är den som har högre lön. (Om det där med disken är en sanning så får lönen också vara det.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hade det funnit en gilla knapp hade jag tryckt på den många gånger!