lördag 5 oktober 2013

Bellman och sova över

Inspirerad av lillgamla huvudpersonen Elsa (i Fredrik Backmans "Min mormor hälsar och säger förlåt") talade jag om för snartnioåringen att den flickan skrev upp svåra ord på en lapp för att sedan lägga lappen i en burk. När burken var full fick hon gå och köpa en ny bok och jag undrade om sonen ville göra så han också.
- Nä. Jag får nog nya böcker om jag vill i alla fall.
Så väl han känner mig.

Äldste sonen har sovaöverkompis och jag har knappt märkt av dem. Just nu avslutar de kvällen med att ligga i samma säng, läsande Bellmanhistorier. Att höra två 8-9-åriga grabbar skratta unisont åt bajsspår till biblioteket och flaggstänger som petar Gud i ändan är roligare än vad poängen i historierna är.

Den yngre har druckit mjölk pimpad med sugrör och miniparaply. Vi avslutade kvällen med att läsa ut Cirkusdeckarna och han har lite separationsångest när det gäller böcker. Jag är glad att han vill läsa och det är otroligt hur bra uppfattning han har om det som han lyssnar till. Det är tur att vi har ett bibliotek så nära...

Inga kommentarer: