söndag 31 mars 2013

Det är ont om Ove därute

När det är påsk i det här huset kan dagen till exempel börja med att en femåring härmar en uggla i sängen när han vaknar. En åttaåring kan vakna galet tidigt, gå ner ensam för att äta en macka och läsa ett kapitel ur en Harry Potter-bok. 

Femåringen har feberyrat i natt och ömsom bett mig ligga hos honom i sängen, ömsom kört bort mig därifrån. När han är riktigt dålig bjuder han till och med sin pappa på en kram. 

Hockeyn är tittad på och jag konstaterar att det är underhållande om än intelligensbefriat. I vilken annan sport skulle det vara okej att åka fram så hotfullt mot en domare? I vilken annan sport skulle det vara okej att slåss med knytnävar? I vilken annan sport kan du tacklas på det där sättet och riva ner applåder? 

Jag försöker läsa en bok, Haren med bärnstensögon, men det går verkligen inte. Jag behöver någonting lättsmält. Jag behöver en Ove. Det är bara synd att det är så ont om Ove där ute. 

Inga kommentarer: