tisdag 15 april 2014

Serier med ond, bråd död.

Om någon för fem år sedan hade sagt att jag skulle ha en hang up på dystopier och zombier hade jag hånskrattat och skakat på huvudet, förnekat och dementerat. Nu varvar jag påskledigheten med Walking Dead och The Following.

Walking Dead handlar om en sheriff som hamnar på sjukhus efter att ha skjutits ner av en rånare. När han vaknar upp är sjukhuset öde, blommorna i vasen vid hans säng är vissnade och på en dörr står det skrivet "Do not enter" med blod. Han blir snart varse att världen har smittats av ett dödligt virus som gör de drabbade till zombies, alltså omkringvandrande döda. Hans främsta mål är att hitta sin familj och det är faktiskt relationer människor emellan serien handlar om. Zombiesarna är bara det yttre hotet.

The Following började jag se, eftersom maken jobbar natt titt som tätt. Jag ville inte vara serieotrogen, alltså att se en serie utan honom, så jag började följa Ryan Hardy som har fångat seriemördaren Joe Caroll. Problemet är att Joe har rymt och har ett helt entourage av människor som utför hemska dåd åt honom. Smart att titta på sådant när man är ensam hemma? Tja, så länge man är ensam hemma och inte hemsökt av en bestialisk mördare går det ganska bra.

Just nu längtar jag efter fortsättningen på Hannibal. Mads Mikkelsen och Hugh Dancey är fantastiska i rollerna som Hannibal och Will. Jag vet inte ens om det kommer en säsong tre, men tvåan slutade med att Will är misstänkt för de dåd Hannibal har utfört. Han befinner sig i en cell, bärande den karaktäristiska hannibalmasken, tittar upp och säger: Hello Doctor Lecter. Kolla här! 

Inga kommentarer: