onsdag 18 september 2013

Matporr och inget dåligt samvete för sex eller resor till Paris

Det har blivit många dystopier och de allra flesta är ungdomsböcker. Min arbetsskadade hjärna kopplar snabbt ihop ungdomsböckerna med tanken på hur jag ska presentera dem för eleverna, men samtidigt tycker jag själv att de är fantastiskt bra. När man dessutom har kollegor på jobbet som läser ungefär samma böcker finns det alltid någon att byta idéer med och då blir ju alla böcker bra, som min rumskamrat så klokt uttryckte det.

En liten bagatell, mer avsedd för vuxna läsare, är uppföljaren till Rosengädda nästa! av Emma Hamberg. Del två heter Larma, släcka, rädda i Rosengädda och ni hör det: det här är som Saltöserien av Viveka Lärn, bara lite bättre, lite vassare och lite mer humoristisk. Någon pretentiös donna på jobbet (förlåt min vän, min mentor, min mö) satte sin söta näsa i vädret och tyckte att den första boken var väl tunn. Nå, det kan väl hända. För min del får den vara lika tunn som en alwaysbinda, bara jag får sjunka ner och gotta mig i roliga beskrivningar varvade med matlagningserotik. Eller, erotik och erotik. Det är mest Rafael som står för erotiken, men det finns ett visst mått av matporr i den här boken.



Mer om Rosengädda i Bokgalleriet.

En annan bok, utläst för länge sedan och omskriven - men dock inte publicerad förrän i dag, två dagar efter släppdatum, är Johanna Lindbäcks och Lisa Bjärbos samarbetsroman   Vi måste sluta ses på det här sättet. Mer också om den i Bokgalleriet.

Den har sin storhet i bland annat det att den inte skriver andra på näsan samtidigt som den ändå tar upp viktiga ämnen på ett sätt som inte går ut på att tjejen har dåligt samvete för sex eller för resor till Paris.




Inga kommentarer: