söndag 8 september 2013

Den femte vågen, av Rick Yancey

Min man tycker att jag ska ta en vit vecka från böcker. Det går inte. Jag är fast. Jag ska inte ens låtsas att jag kan sluta när jag vill. Drog, ditt namn är dystopi, särskilt när det gäller den här boken.

När förlaget skickade ut tips på sommarläsning var det den här boken jag helst av allt ville läsa. När vi hade bokklubb senast tipsade min bokklubbspartner, tillika stadsbibliotekarien, om den här och då slog det mig: jag har inte fått den från förlaget. Konstigt. Förlagsmänniskorna är fantastiska i sin yrkesutövning och jag har snarare fått fler böcker än jag bett om än att det saknats någon i utskicket. 

Hem för att titta på mejlet. Jo då, jag hade skickat ett svarsbrev - men bett om alla andra förutom den här. Skämmes, så med småbrännande kinder skrev jag till hon den där trevliga och erkände mitt fel. Svarsmejl med smileys, bokutskick och ett handskrivet vykort med önskan om god läsning. Och som läsningen blev god. 

Den här boken är riktigt, riktigt skrämmande, men samtidigt också riktigt, riktigt bra. Mer om den i Bokgalleriet

Inga kommentarer: