tisdag 14 maj 2013

Vad har du lärt dig?

Det här med att utvärdera. Det är spännande. För mig. Eleverna hatar det.
"Får jag gå när jag är klar?"
"Nej. Du kan fortsätta jobba när du har lämnat in din utvärdering."
"Mäh! Om jag får gå skriver jag snällare grejer."

Eleverna har gjort reklamanalyser och i utvärderingen ställde jag frågan vad du har lärt dig och en tjej (ja, hon skriver sitt namn på allt, till och med på anonyma utvärderingar) svarade:
"Att stava till affisch".

My work is done.

Jag sitter och tittar på Schlagern och är imponerad av Petra Mede. Hon sköter sitt jobb med den äran! Kul, cool och snygg. Jag tänkte skriva någonting om att hon i alla fall borde darra lite på manschetten, men kom sedan att tänka på hur roligt just det uttrycket är. Det torde vara ett relativt utrotningshotat uttryck, eftersom få av dagens ungar skulle kunna peka ut en manschett i ett bildcollage gjort av tio bilder.

Inga kommentarer: