fredag 31 maj 2013

Rygglappar och bra läsning

- Du har en lapp bakom ryggen, sade en elev under pågående lektion och jag kände efter bakom nacken, där lappen med storlek och tvättråd brukar titta upp.
- Nej, längre ner, sade en annan.
Jag fick tag på lappen och läste "Du er en skit". Det var åttaåringen som hade varit framme. Jag läste upp vad det stod och jubel utbröt.

Nåja. Min hämnd var ljuv. Åttaåringen stod och tvättade händerna med rolig skumtvål på kvällen innan läggning och jag frågade vad tvålen luktade. Han satte sina skumfyllda händer nära näsan och ja... Jag tvålmulade honom. Han fick tvål i näsan, i munnen, på armarna och på kläderna. Det var det värt. Han är mycket nöjd över att mina elever tyckte att hans skämt var roligt.

Efter kvällens bokklubbsträff sitter jag med anteckningsblocket fullt av intressanta boktips som kan förgylla sommaren. Mina boktips var Vi är sådana som i slutet inte får varandra samt Och bergen svarade. Den senare har inte kommit ut ännu, men när den gör det gör alla bäst i att genast gå för att köpa den, läsa den och rekommendera den vidare, för så bra är den.


Inga kommentarer: