söndag 28 juli 2013

En bok min man kan tänka sig att läsa

Det är inte ofta, men det händer. Jag tassar lite försiktigt och hyssjar på barnen och viskar de smått ofattbara orden "Pappa läser". Inte för att det råder någon större risk för att de skulle ropa på honom istället för på mig, men ändå.

Jacobs värld handlar om en autistisk pojke som blir mordmisstänkt på sin personliga assistent Jess. Hela boken är ett vittnesmål om hur en person diagnostiserad med Aspergers fungerar (eller inte fungerar). Eftersom min man i sitt CV kan skriva in ett drygt decennium av arbete med elever med samma diagnos blev den här boken intressant även för honom. Han tittar upp då och då och talar om att det här stämmer, så här var det för den ene och så här för den andre. Jacob i boken får klä skott för flera av de här personlighetsdragen, men det fungerar mycket bra. Mer om boken i Bokgalleriet.

Här har det bakats bullar och bröd. Ovan nämnda make har dock glömt stänga frysen ordentligt, så det blev till att avsluta kvällen med avfrostning innan infrysning av ovan nämnda bullar och bröd. Samtidigt kan jag inte klaga på honom eftersom han varken sa ett ljud eller ens lyfte ett ögonbryn när jag kraschade en fönsterruta tidigare i sommar.

Inga kommentarer: