onsdag 17 april 2013

Svårt, inte bara för en svensklärare

Förslag på ny skolstruktur i vår stad. Jag har varit på ett möte i dag som har handlat om hur mitt närområde kommer att påverkas om förslaget drivs igenom. Jag orkar inte dra den här litanian ett varv till, men mötet var intressant ur flera synvinklar.

Vår kommun har bl.a. haft som slagord att man vill verka för en levande landsbygd, men efter det här verkar det som om man mer står beredd att slå spikar i landsbygdskistan. Lokalpolitikern med tufärgat hår har inte säkrat min röst inför nästa val. Skolchefen verkar trött. Skolledarna verkar vakta sina ord.

När det läggs fram ett förslag är formuleringarna viktiga. Jag tycker nästan synd om personen som står som ansvarig för den här texten. Första stycket inleds med ett syftningsfel som faktiskt gör att innehållet blir en typ av tvärtomspråk, alltså att man menar det motsatta. Väderstreck är felstavat och  många meningar är inte fullständiga. Det är svårt att ta ett sådant underlag på allvar, inte bara för en svensklärare.


Inga kommentarer: